De beste leiders maken zichzelf overbodig
- michielhiemstra

- 15 jun
- 1 minuten om te lezen

"Zolang jij de behoefte hebt onmisbaar te zijn kan je bedrijf niet groeien.'
Die hoorde ik in een podcast en het is zo waar.
Onbewust zoeken we naar erkenning in de waarde die we toevoegen.
Maar daar zit de valkuil.
Die ondernemer die zich overal mee bemoeit en zijn medewerkers niet helpt zelfstandiger worden en zo meer verantwoordelijkheid nemen.
De ceo die bang is dat de fouten van "zijn" team op hem gereflecteerd worden en zo, vanwege zijn faalangst, zijn team vleugellam maakt door overal bovenop te zitten.
De beste leiders maken zichzelf overbodig.
Maar de vraag is: Kan jouw ego daar tegen?
Kan jij ontspannen en genieten als je geen waarde aan het toevoegen bent?
Als je onmisbaar lijkt?
Ik schrijf "lijkt" omdat jouw kalme aanwezigheid meer kan doen dan je misschien denkt.
Rust en vertrouwen zijn belangrijke pijlers voor een goede samenwerking.
De vraag aan jou als leider is:
Zie je dat je ook waarde toevoegt door er alleen maar te ZIJN in plaats van de hele tijd iets te moeten DOEN?
En kan jij het aan om te vertragen en ontspannen?


Opmerkingen